Bessensmoothie

Een vraag die mensen mij vaak stellen is: “Wat eet je dan voor ontbijt?” Een hele goede vraag, aangezien je vaak echt anders moet gaan denken als je plantaardig wilt eten. Een boterham met kaas of yoghurt met cruesli zijn bijvoorbeeld geen optie. Toch ontbijt ik nu gevarieerder dan ooit. Hoe dat kan? Veganisme heeft me creatiever gemaakt en heeft me geleerd om mogelijkheden te zien in plaats van onmogelijkheden. Daarnaast zijn er nu zo veel plantaardige alternatieven voor dierlijke producten op de markt, dat het een peulenschil geworden is om je ontbijt te veganiseren.

Een aantal ideeën:

  • Een lekkere smoothie bowl (recept hieronder)
  • Overnight oats* of havermoutpap met fruit en plantaardige melk
  • Brood met veganistisch beleg (Voorbeelden van hartig en zoet beleg)
  • Chia of lijnzaad pudding**
  • Tofu scramble met groente
  • Sojayoghurt met muesli/cruesli en vers fruit
  • Bananenijs met toppings

Om te beginnen is het vaak het makkelijkst om een veganistische versie te maken van het ontbijt dat je gewend bent.

Speciale dingen voor in het weekend:

  • Pannenkoekjes
  • Bananenbrood
  • Ontbijtmuffins
  • Fruitcrumble
  • English breakfast (toast, tofu scramble, tomaat, champignons, witte bonen in tomatensaus, eventueel veganistische worst of bacon).
* Havermout die je een nacht in de koelkast zet met plantaardige melk, zodat de havermout zich vol zuigt met melk en lekker zacht wordt.
** Chia- of lijnzaadjes die je de avond van tevoren onder zet in plantaardige melk, sap of smoothie, zodat het een puddingachtige consistentie krijgt.

Om te beginnen is het vaak het makkelijkst om een veganistische versie te maken van het ontbijt dat je gewend bent. Eet je bijvoorbeeld graag yoghurt met fruit? Probeer dan eens plantaardige yoghurt. Eet je graag crackers met smeerkaas? Maak eens crackers met avocado. Verknocht aan je pancakes op zondagochtend? Vervang het ei eens door banaan. Op die manier kan je veganisme op een vertrouwde manier proberen.

DSC_0162 (2)

Bessensmoothie

Ster= dummy-proof

Benodigdheden

100-125 gram bevroren bosbessen (kunnen vervangen worden door ander fruit, zoals frambozen, aardbeien, kersen, gemengde bosvruchten of zelf mango, kiwi of ananas)

1 grote of 2 kleine bananen

250
gram sojayoghurt

Ideeën voor toppings: havermout, cruesli, bessen, noten, zaden, kokosrasp, vers fruit

Staafmixer of blender

DSC_0150 (2)Wat te doen?

Doe alle ingrediënten in de blender. Als je een staafmixer gebruikt, zoals ik, doe de ingrediënten dan in een grote maatbeker. Blend alles totdat het een mooie egale textuur heeft. Bij mij helpt het altijd heel erg om de staafmixer een beetje schuin te houden.

Doe in een kom en voeg je toppings toe.

DSC_0162 (2)

Havermout zodat je lekker lang vol blijft zitten.DSC_0163 (2)

Lijnzaad voor plantaardige omega-3 powerrrr!DSC_0164 (2)

Kokos gewoon omdat het lekker is. DSC_0166 (3)

En noten omdat ik geloof ik niet zonder kan. DSC_0167 (2)

Geniet ervan met een lekker kopje vers gezette thee. DSC_0168 (2).JPG

 

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s