8 tips voor drukke mensen om gezond eten makkelijker te maken

Veel mensen kampen met een druk bestaan. Je werkt of moet lange dagen naar school, en misschien moet je ook nog eens lang in het openbaar vervoer zitten of in de file staan of moet je racen naar de opvang om je kinderen op tijd op te halen. Tegen de tijd dat je – eindelijk – thuis komt heb je geen zin om na te denken wat je nu weer moet eten, laat staan om uitgebreid te koken. Herkenbaar?

Voor veel mensen die gezonder willen eten is dit om deze reden een grote uitdaging. Hoe makkelijk is het om dan maar snel wat frietjes te halen, of een kant-en-klaarmaaltijd in de magnetron te schuiven? Of toch maar weer voor een voorverpakte saus of kruidenmix te kiezen? Ik snap dat wel.

Ik hoop jullie met deze tips het een beetje makkelijker te maken om vaker te kunnen genieten van gezond, vers en zelfgemaakt eten.

  1. Doe één keer per week boodschappen

Kies een vaste dag in de week om je boodschappen te doen voor de hele week. Kies een moment dat jou goed uitkomt, en hou je hieraan. Het is echt niet erg om eens terug te gaan als je iets vergeten bent, maar de ervaring leert dat als je er een gewoonte van maakt om je boodschappen dagelijks te halen, je meer koopt. En dan vooral meer snoep en chips. Eén keer per week boodschappen doen bespaart je op deze manier geld, maar ook tijd en energie.

  1. Maak een weekmenu

Neem voordat je boodschappen gaat doen de tijd om te bedenken wat je die week gaat eten. De beste plek om dit te doen is thuis, aangezien je dan direct zicht hebt op wat er nog is, om voedselverspilling te voorkomen. Geen inspiratie? Google is your best friend! Of maak eens een nieuw recept uit een koekboek. Of laat je inspireren door wat er in je koelkast ligt en wat er in het seizoen is. Kies voor gerechten die passen in je tijdschema. Zoek snelle, simpele gerechten voor je werkdagen en bewaar de uitgebreidere recepten voor het weekend.

  1. Maak een boodschappenlijstje

Misschien een beetje cliché, maar het is ongelofelijk hoeveel onnodige aankopen dit je bespaart. Kijk wat je allemaal nodig hebt voor de uitgekozen gerechten en schrijf deze ingrediënten op. Dit is het moment om te checken of je bepaalde voedingswaren nog op voorraad hebt of niet, om te voorkomen dat je terug moet naar de supermarkt. Op deze manier koop je precies wat je nodig hebt. Vul je lijstje aan met alle andere boodschappen die je nodig hebt voor die week.

  1. Eet voordat je boodschappen gaat doen

Onderzoek wijst aan dat we meer – ongezonde – dingen kopen als we honger hebben. Met een gezonde maaltijd of snack achter de kiezen maak je het jezelf makkelijker om bij je boodschappenlijstje te blijven.

  1. Kook dubbele porties

Kook zoveel dat je er twee dagen van kan eten. Dit scheelt weer een avond in de keuken staan. Geen zin om twee dagen achter elkaar hetzelfde te eten? Vries de helft in en eet het de week erna op.

  1. Vries restjes in

En maak restjesdag! Wat is er leuker allemaal lekkere dingen door elkaar eten? Ik vind dat altijd net alsof je een buffet mag eten.

  1. Of eet restjes als lunch

Dit is ook favoriet bij mij. Tussen de middag lekker nog een keer eten van die heerlijke warme stoofpot, hmm…. Bovendien vind ik restjes vaak lekker. De smaken hebben dan meer tijd gehad om zich te ontwikkelen.

  1. Werk vooruit – in het weekend

Doe in het weekend alvast wat voorwerk voor de week erop. Snijd groente en fruit voor, maak een pot hummus, bak mueslirepen of maak energieballetjes. Zo kan je de hele week heerlijk gezond snacken.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s