Minimalisme

DSC_0134 (3)

Het lijkt steeds populairder te worden: ontspullen, dematerialiseren, opruimcoaches, minimalisme… allerlei termen die gebaseerd zijn op het principe “minder is meer”. Ik moet bekennen, ik ben ook meegesleept door de stroom. De beloftes van meer ruimte, geld, tijd en energie klinken toch aanlokkelijk? Daarnaast doe ik het vooral omdat minder spullen kopen beter is voor onze medemens en de planeet. Minimalisme is ook een belangrijk deel van zero waste, en valt onder de stap “reduce” (verminderen). Het gaat er om te kijken wat je echt nodig hebt, en de rest weg te geven of te recyclen. Enkele voordelen van minimalisme:

  • Je hebt alleen nog spullen die je echt gebruikt, dus je kan altijd alles vinden.
  • Er is meer ruimte in je kasten, dus je leefruimte ziet er netter uit.
  • Je bent zuiniger op de spullen die je hebt.
  • Omdat je minder spullen hebt, hoef je ook minder te repareren of vervangen als het kapot is. Dit scheelt weer tijd en geld.
  • Met het geld dat je uitspaart, kan je ervoor kiezen om spullen te kopen die beter geproduceerd zijn, bijvoorbeeld door het gebruik van duurzaam materiaal en het bevorderen van goede arbeidsomstandigheden.
  • De spullen die je niet gebruikt, kunnen weer gebruikt worden door anderen die ze wel nodig hebben.

Dat klinkt natuurlijk goed, maar hoe ga je je – in hemelsnaam – van al die overbodige spullen ontdoen? Het kan een onmogelijke opgave lijken, zeker als je een groot huis hebt of een grote familie. Waar te beginnen? Mijn eerste tip: minimaliseer alleen je eigen spullen. Minimalisme is voor iedereen anders, en er is niets irritanter dan als iemand anders beslist over jouw spullen. Doe dat dus ook niet bij anderen.

Tip twee: begin klein. Niet alles hoeft meteen. Begin voor mijn part met één laatje of een hoekje van je bureau. Kijk eens hoe het gaat.

DSC_0124 (2)

Tip drie: Plan van tevoren tijd in om spullen weg te brengen (milieupark, tweedehands winkel, leger des heils, vrienden), zodat je niet wekenlang om de volle vuilniszakken heen hoeft te lopen.

Tip vier: Het hoeft niet in één keer perfect te zijn. Bij mij is het een doorlopend proces, waarbij ik blijf evalueren of ik bepaalde dingen nog wel nodig heb. Soms duurt het even voordat je afstand van iets kan doen.

Tip vijf: stel jezelf vragen. Ik vond hierbij deze vragen van Bea Johnson heel behulpzaam:

  • Werkt het? Is het nog bruikbaar?
  • Gebruik ik het? Hoe vaak?
  • Is er een ander ding dat dezelfde taak kan vervullen?
  • Heb ik het dubbel?
  • Brengt het mijn gezondheid in gevaar?
  • Bewaar ik het uit schuldgevoel?
  • Bewaar ik het omdat “iedereen er één heeft”?
  • Is het de tijd waard die ik nodig heb om het af te stoffen en schoon te maken?
  • Kan ik deze ruimte voor iets anders gebruiken?
  • Is het herbruikbaar?

Tip zes: Veel spullen hebben een emotionele waarde. Dat is prima. Maar kastenvol spullen bewaren om die reden? Dat veroorzaakt enkel chaos. Maak één kastje voor je herinneringen. Maak een zorgvuldige selectie van waardevolle dingen die echt belangrijk voor je zijn. Plak de foto’s in of hang ze op, orden tekeningen en brieven in mappen. Doe kleine voorwerpen in doosjes. Zo kan je het makkelijk vinden als je je herinneringen wilt ophalen, en ben je eerder geneigd om dat te doen.

Tip zeven: Vraag je af wat de betekenis van een bepaald voorwerp voor jou is. Dan is het makkelijker beslissen of dat voorwerp nog wel relevant is voor je huidige leven.

En dan nu, aan de slag! Ik hoor graag of de tips behulpzaam waren en hoe het minimaliseren bij jou gaat. Veel succes!

DSC_0127 (2).JPG

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s