Houden van jezelf

Hartjeshanden

De aanleiding dat ik deze post schrijf is een documentaire die ik gezien heb, ‘Embrace’. Het is een fantastische documentaire en een aanrader voor iedereen. Deze documentaire gaat namelijk over van jezelf houden. Het is iets waar bijna iedereen mee worstelt. Vandaag wil ik jullie daarom een paar methodes voorstellen om zelfliefde te beoefenen.

Methode 1: Aardig zijn tegen jezelf

Dit lijkt misschien een open deur, maar is het zeker niet! We denken vaak allemaal maar dat als we iets strenger voor onszelf zijn – iets gezonder eten, iets meer sporten, iets harder werken – we daarna gelukkiger met onszelf zullen zijn. Maar raad eens: niets is minder waar! Vaak is het juist zo dat hoe strenger we voor onszelf zijn, hoe verder weg ons ideale zelf van ons huidige zelf verwijderd lijkt te zijn en hoe ontevredener we over onszelf worden.

Deze vicieuze cirkel is te doorbreken door aardiger over jezelf te praten. Taal is zo krachtig! Behandel jezelf zoals je een goede vriend(in) zou behandelen. Geef jezelf een complimentje wanneer het goed gaat, een oppepper als het tegen zit. Zeg ook positieve dingen over jezelf tegen anderen. Als je dingen hardop zegt, lijken ze echter. Schrijf positieve dingen over jezelf. Bekijk jezelf in de spiegel en benoem de dingen die je mooi vindt. Herformuleer de dingen die je minder vindt op een positieve manier. Doe dit altijd en overal. Wees niet boos op jezelf als het soms niet lukt. Dat hoort bij het leerproces. Probeer ook op die momenten respectvol tegen jezelf te blijven.

Methode 2: Vriendelijkheid naar anderen

Wat dit met zelfliefde te maken heeft? Als je meer van anderen houdt, begin je ook iets meer van jezelf te houden. Het werkt verrassend goed! Probeer van ieder persoon die je tegenkomt – vooral ook vreemden – iets positiefs te benoemen. Probeer ik de schoonheid te zien in elk individueel mens. Vergeet schoonheidsidealen en kijk echt. Zie mensen echt, hoe prachtig en divers ze zijn. Hoe verschillend en toch zo gelijk. Is ieder mens geen klein wonder op zich?

Wees niet boos op jezelf dat het soms niet lukt. Dat hoort erbij.

Methode 3: Goede zelfzorg

Hoe kan je van jezelf houden als je jezelf verwaarloost? Goede zelfzorg is een waardevolle manier om respect te tonen naar jezelf toe. De eerste stap om goed voor jezelf te kunnen zorgen is ontdekken wat je nodig hebt. De meeste mensen zijn het ontwend om naar hun eigen behoeften te luisteren en hun eigen grenzen te respecteren. Deze vaardigheid weer aanleren vergt wat oefening. Het kan helpen om een logboekje bij te houden. Begin eens met waarnemen op hoeveel slaap je het beste functioneert. Hoe kan je ervoor zorgen dat je genoeg tijd hebt om te slapen? En welk voedsel geeft je energie en welk voedsel kost je juist energie? En hoe zit dat voor activiteiten? Hoeveel rust heb je nodig en wanneer? Welke mensen maken je blij en hoeveel tijd wil je met ze doorbrengen? Zodra je dit helder begint te krijgen is de volgende stap dat je jezelf deze dingen gunt. En niet als je ze “verdient” hebt, maar onder elke omstandigheid. Je zal merken dat je na een tijdje de signalen van je lichaam beter zal begrijpen.

Methode 4: Stop met de dingen waar je onzeker van wordt

Ondanks dat je misschien de bovenstaande tips toepast, is er toch altijd weer dat moment dat je terugvalt in je oude patronen. Dat is een normaal onderdeel van het proces. Hier kunnen allerlei dingen de aanleiding voor zijn. Je merkt bijvoorbeeld dat je jezelf aan het vergelijken bent met een topmodel, of een opmerking van een vriend(in) schiet in het verkeerde keelgat. Identificeer de dingen die jouw onzekerheid “aanzetten”. Stop ermee als dat kan. Zeg bijvoorbeeld een tijdschrift op dat je enkel vertelt dat je er anders uit moet zien. Of vertel die vriend(in) dat je dat geen fijne opmerking vindt. Dit is niet altijd even makkelijk en ook niet altijd even sociaal wenselijk. Maar het gaat hier om jouw geluk en jouw leven! Als bepaalde media of mensen jou een minderwaardig gevoel geven, zijn ze het niet waard. Afstand nemen is je goed recht. Onzekerheid voegt niets toe aan je leven. Geloof me, je bent het beter kwijt dan rijk.

Kijk naar hoe prachtig mensen zijn, en hoe divers. Is ieder mens geen wonder op zich?

Methode 5: Doe dingen waar je blij van wordt

Aan de basis van blijer met jezelf zijn, is tijd leren investeren in de dingen waar je blij van wordt. Heb je wel eens gemerkt dat je lekkerder in je vel zit als je je favoriete sport had beoefend? Of als je op zondagochtend heerlijk in bed kon blijven liggen? Of als je tijd door hebt gebracht met een iemand met wie je een goede klik hebt?

Het grappige is dat dit een positieve vicieuze cirkel is. Als je meer dingen doet waar je blij van wordt, is het makkelijker van jezelf te houden. Als je meer van jezelf houdt, heb je meer tijd en energie over voor de dingen van je blij van wordt. En zo gaat het door. Je kan ervoor kiezen om de negatieve cirkel te doorbreken en er tegelijkertijd een positieve voor in de plaats te zetten. Is dat niet geweldig?

 

Ik wil jou graag aanmoedigen jezelf meer lief te hebben. Jij hebt de regie over je eigen leven en je eigen lichaam. Er is niemand die je dat af kan pakken, zelfs je innerlijke criticus niet. Niets is onmogelijk!

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s