Goedkoop veganistisch eten – hoe doe je dat? 10 tips

DSC_0600 (2)

Soms zit je even krap. Of je bent ergens voor aan het sparen en wil even niet veel geld aan boodschappen uitgeven. Goedkoop veganistisch eten lijkt een uitdaging: veel mensen hebben het idee dat veganistisch eten duur is. Maar is dat ook wel zo?

Het antwoord is niet eenduidig. Veganistisch eten kan zo duur en zo goedkoop zijn als je het zelf maakt. Als alleseter kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om elke avond bliksoep te eten, of juist kaviaar. Hetzelfde geldt voor veganisme. Je kan dure namaakkaas kopen, elke avond professor Grunschnabel ijs eten veel koken met dure groenten zoals asperges. Je kan er ook voor kiezen om binnen je budget te blijven. Hoe? Hieronder een paar tips.

  1. Kook zelf

Dit klinkt als een open deur, maar zelf koken is eigenlijk altijd goedkoper dan het uitbesteden. Probeer dus restaurants, afhaal, thuisbezorgd en stationswinkels te vermijden als je goedkoper wilt eten. Zorg dat je goed voorbereid bent en neem een lekkere lunch voor jezelf mee naar je school of werk, en voldoende om te snacken. Ben je gewend om elke ochtend een kop koffie te scoren onderweg? Probeer dan eens een thermoskan te vullen voor jezelf, of een herbruikbare koffiebeker. Dit bespaart je meer geld dan je denkt!

  1. Eet groenten en fruit van het seizoen

Seizoensgroenten zijn bijna altijd goedkoper – en lekkerder! – dan groenten buiten het seizoen. Hetzelfde geldt voor fruit. Check daarom mijn seizoenskalenders voor lente, zomer, herfst en winter om te kijken wat er nu in het seizoen is voordat je maaltijden plant.

  1. Plan je maaltijden vooruit

Nu we het toch over plannen hebben, dat is tip drie. Plannen wat je gaat koken bespaart je niet alleen veel tijd, maar ook veel geld. Door maar één of twee keer per week boodschappen te doen kom je minder in de verleiding om meer te kopen dan je nodig hebt. Bovendien weet ik uit ervaring dat je op deze manier vaker gezonde keuzes maakt dan als je hier op de dag zelf nog over na moet denken. Daarnaast kan je slim inslaan: denk aan één zak aardappels waar je dan zowel stamppot als gebakken aardappels mee maakt.

  1. Koop groot in

Koop groot in van de dingen waarvan je weet dat je ze veel gebruikt en die niet snel bederven. Denk aan zilvervliesrijst, havermout, linzen, sojasaus en specerijen. Vaak is groot inkopen vele malen goedkoper dan kleine porties kopen. Kijk hierbij ook naar aanbiedingen: sla je slag als iets voordeliger is dan normaal.

  1. Markt, toko en boeren

Vaak zijn bepaalde producten goedkoper op de markt of bij de toko dan in de reguliere supermarkt. Maak hier gebruik van! Als je in de buurt van boeren woont, kan je het ook direct bij de boer kopen. Dat dit ook nog eens vele malen duurzamer is, is natuurlijk een mooie bijkomstigheid!

  1. Koop niet meer dan je nodig hebt

Dit geldt voor alles dat niet onder punt 4 valt, dus bijvoorbeeld verse producten en producten die je niet vaak gebruikt. Het is zonde als etenswaren bederven, dus kijk goed hoeveel je gebruikt en koop precies die hoeveelheid. Eten weggooien is praktisch hetzelfde als geld weggooien.

  1. Lang leve restjes!

Gooi restjes eten niet weg. Vries ze in om er op een later moment van te genieten, warm ze op als lunch of las een restjesdag in. Ik vind het altijd heel feestelijk om heel veel kleine gerechten te eten. Wat kan het jou nou schelen dat het etensrestjes zijn!

  1. Bewaar slim

Let goed op hoe je etenswaren het beste kan bewaren. De meeste verse producten blijven bijvoorbeeld veel langer goed in de koelkast, andere etenswaren juist op een donkere, droge plek. Gooi je vaak brood weg? Vries dan je brood gesneden in, zodat je precies het aantal sneeën kan pakken dat je nodig hebt. Koop je meerdere verpakkingen van iets? Let dan goed op dat je begint met degene die het eerste bederft en maak maar één verpakking tegelijk open. Het klinkt als gezond verstand, maar vaak kan je hier meer bederf mee voorkomen dan je denkt.

  1. Eet meer onbewerkte producten

Bewerkte producten zoals vleesvervangers, energierepen en groentechips kunnen zo lekker zijn, maar zijn vaak ook prijzig. Geniet hier met mate van en maak van granen, peulvruchten, groente en fruit je basisproducten.

  1. Diepvriesproducten

Bevroren groentes en fruit zijn vaak goedkoper dan de verse variant, en al gewassen en gesneden. Gemaks- en budgetvoedsel dus!

Ik hoop dat deze tips behulpzaam voor jullie waren! Laat me in de opmerkingensectie weten of jullie nog tips hebben om je boodschappen betaalbaar te houden.

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s