Dankbaarheid

24201327_1493798364048629_1460693927_o

We zijn er in Nederland maar al te goed in: klagen. Het kan enorm opluchten om even ergens over te klagen, maar als we erin verzanden wordt het contraproductief. Klagen stipt namelijk enkel het probleem aan, zonder een mogelijke oplossing te bieden. Het richt onze aandacht op de negatieve dingen en geeft ons het gevoel dat de controle buiten onszelf ligt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf een groot voorstander van praten over de dingen die je dwars zitten. Praten met iemand over je problemen helpt om dingen voor jezelf op een rijtje te zetten en om nieuwe inzichten te krijgen. Dit dient mijns inziens om vervolgens de keuze te maken: wil ik er iets aan veranderen of accepteer ik de situatie zoals hij is?

Klagen zit daar tussenin: je accepteert de situatie niet, maar doet er ook niets aan om hem te veranderen. Op die manier blijf je hangen in een soort negatieve gemoedstoestand die zich maar voortsleept. Van zo’n negatieve mindset wordt niemand gelukkiger. Jij niet, en je omgeving evenmin. Vandaar dat ik het vandaag wil hebben over dankbaarheid: een effectieve manier om je aandacht te richten op de positieve dingen in je leven.

Programmeer je brein om positief te zijn

Dankbaarheid is een veelgebruikte manier om het brein te trainen om gelukkiger te zijn. Dit komt ook uit onderzoek naar voren: dankbaarheid kan leiden tot meer tevredenheid, zelfvertrouwen[1], waargenomen sociale steun en tot minder stress en depressie[2]. Niet voor niets wordt het steeds vaker ingezet als onderdeel van therapie met mensen die worstelen met een laag zelfbeeld of somberheid. Maar waarom pas ermee beginnen in therapie? Dankbaarheid programmeert je brein als het ware om in de wereld te zoeken naar positieve dingen. Het geeft je meer waardering voor wat je al hebt, zodat je dat meer gaat koesteren. Dat zijn dingen die naar mijn mening iedereen in zijn leven kan gebruiken.

Hoe beoefen je dankbaarheid?

Dankbaarheidsdagboek

Het dankbaarheidsdagboek werkt zo: je neemt een boekje of schriftje dat jou blij maakt. Deze leg je naast je bed of op een andere plek waar je elke dag bent. Je neemt aan het begin of aan het einde van de dag de tijd om drie dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dit mag van alles zijn: iets moois dat gebeurd is, een kleine meevaller, een aardig woordje van een dierbare, het feit dat je stromend water hebt, het mooie weer… wat je ook maar kan verzinnen waar je dankbaar voor bent. Doe dit elke dag. En lukt het een keer niet? Probeer het gewoon de volgende dag opnieuw.

Sta even stil

Heb je een momentje niets te doen? Haal dan even diep adem en bedenk je iets waar je op dat moment dankbaar voor bent. Probeer er een minuut bij stil te staan en op te merken wat je voelt. Voel je ook vrij om een grote glimlach op je gezicht toveren, dat maakt de oefening nog krachtiger!

Dankbaarheid tonen

Naast schrijven en denken is het delen van dankbaarheid met anderen ook een mooie manier om een gevoel van dankbaarheid op te roepen. Vertel anderen waar je dankbaar voor bent. Misschien is het wel dat je de ander zo’n fijne vriend is, of dat het oplucht dat je de trein op het nippertje nog hebt gehaald. Je kan ook dankbaarheid tonen door iemand te helpen of een klein cadeautje te geven, zoals een kaars, een bloem, een kaartje of iets lekkers. En weet je wat het mooie is? Dankbaarheid werkt aanstekelijk. Door zelf dankbaarheid met anderen te delen, voelen anderen ook meer dankbaarheid. Spread the love!

Wat is het eerste dat jij gaat doen om dankbaarheid te beoefenen?

 

Bronnen

[1] Rash, J.A., Matsuba, M.K., & Prkachin, K.M. (2011). Gratitude and well-bering: Who benefits the most from a gratitude intervention? Applied Psychology: Health and Well-Being, 3, 350-369. Doi: 10.1111/j.1758-0854.2011.01058.x
[2] Wood, A.M., Maltby, J., Gillett, R. Linley, A., & Jospeh, S. (2008) The role of gratitude in the development of social support, stress, and depression: Two longitudinal studies. Journal of Research in Personality, 42, 854-871. Doi: 10.1016/j.jrp.2007.11.003

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s