Appeltaart havermout 2.0

Eigenlijk was ik helemaal niet van plan een blogpost te schrijven over havermout. Ik heb immers vorig jaar al uitgebreid geschreven over mijn favoriete winterse havermoutrecepten. Maar vanochtend probeerde ik mijn absolute favoriet, de appeltaart havermout, eens op een andere manier te maken. En dat was zo geslaagd dat ik het wel met jullie móest delen. 

Waarom is dit recept nóg beter dan het vorige? 

Ten eerste heb ik de appels apart gestoofd met rozijnen en kaneel. Ik dacht eerst dat het vooral extra afwas zou opleveren en verder weinig zou toevoegen, maar niets is minder waar. Het is het afwassen van een extra steelpan dubbel en dwars waard. Zowel de appels als de rozijnen worden namelijk heerlijk zacht en krijgen een echte appeltaartwaardige smaak omdat ze een tijdje in de kaneel hebben kunnen marineren. Het kost een beetje extra tijd, dus dit recept is vooral geschikt voor een luie ochtend, in tegenstelling tot het eerdere recept dat je in een handomdraai op tafel hebt staan. 

Ten tweede merk ik dat het uitmaakt welke plantaardige melk je voor het recept gebruikt. In mijn ervaring maak je met sojamelk de romigste havermoutpapjes. Als je liever geen soja gebruikt is havermelk een goed alternatief. Rijst- en notenmelk zijn vaak namelijk wat dunner, waardoor de pap minder dik en smeuïg wordt. Ik gebruikte voor dit recept ongezoete sojamelk, waar ik een beetje vanille aan toevoegde. 

Ten slotte heb ik ontdekt dat meer sojamelk toevoegen de pap nog beter maakt. Dit betekent ook dat hij iets langer moet opstaan voordat hij de gewenste dikte heeft bereikt, maar aangezien je toch op de appels moet wachten maakt het niet echt uit. Hierdoor wordt de pap nóg romiger en zachter waardoor het comfortfoodniveau enorm stijgt. 

Genoeg over pap gepraat, tijd voor het recept!

Appeltaart havermout 2.0

= een beetje handigheid vereist

Ingrediënten voor 1 grote of 2 kleine kommen

  • Een zoete appel, bijvoorbeeld Elstar of Jonagold
  • 1 theelepel kaneel
  • 1,5 eetlepel rozijnen
  • 8 eetlepels havermout
  • 1 eetlepel gebroken lijnzaad (behalve voedingswaarde voegt dit ook nog meer romigheid aan je pap toe)
  • 400 milliliter ongezoete sojamelk
  • Een paar druppels vanille-extract
  • 10 halve walnoten, of 5 walnoten, gekraakt
  • Twee steelpannen (een grote en een kleine is prima)

Bereiding

Snijd de appel in blokjes en doe deze in de grote steelpan. Voeg de rozijnen, de kaneel en een scheutje water toe. Draai het vuur op middelhoog en laat de appels ongeveer een kwartiertje pruttelen. Roer af en toe door.

Maak intussen de havermoutpap door de havermout, de lijnzaad, het vanille-extract en de sojamelk in de kleine steelpan op te warmen. Zet het vuur hiervoor iets lager en roer regelmatig. 

Als de appels zacht zijn en de pap dik en romig, schep de pap dan in een kom en leg de gestoofde appeltjes erbovenop. Maak het af met wat gebroken walnoten. Aanvallen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s