Pasta met pompoensaus

Het is weer januari. Vorige week had ik het al over mijn intenties voor het nieuwe jaar. Ik weet dat veel mensen zich voornemen om gezond(er) te gaan eten. Dat vind ik een heel mooi voornemen. Goed voor je lichaam zorgen is altijd een goede zaak, vooral als de intentie vanuit zelfliefde geboren wordt.

Als je meer informatie wil over gezond (vegan) eten, ik heb er eerder al een uitgebreide informatieve blogpost over geschreven. Klik hier om die te lezen.

Dit recept is wat mij betreft typisch een recept om het jaar goed mee te beginnen. Het is voedzaam, vullend, lekker, bestaat enkel uit seizoensgroenten en zit ook nog eens vol met bètacaroteen. Bètacaroteen is een kleurstof die in veel groenten voorkomt (bijvoorbeeld wortel, pompoen en spinazie), die bijdraagt aan een gezond kleurtje op je gezicht. De meeste van ons kunnen dat in de winter wel gebruiken, toch? (In dit artikel leggen ze begrijpelijk uit hoe dat komt).

Maarrr genoeg gepraat. Op naar het recept!

Pasta met Pompoensaus

= dummy-proof

Ingrediënten voor 3 personen

  • 1 grote of 2 kleine uien
  • 4 tenen knoflook
  • 1 flespompoen
  • 200 gram volkoren penne (of andere volkorenpasta)
  • 10 zongedroogde tomaten
  • Een handvol verse salie (Ik heb gewoon een plantje in het tuincentrum gekocht en in de tuin gezet. Salie is winterhard en groeit eigenlijk overal prima. Zeker de investering waard!)
  • Zout, peper en citroensap
  • Olijfolie
  • Oven
  • Bakpapier

Bereiding

Verwarm de oven op 200 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier.

Schil de pompoen, verwijder zaden en zaadlijsten en snijdt het vruchtvlees in blokjes. Pel de ui en snijd in halve ringen. Haal de knoflooktenen van de bol, maar pel ze niet.

Leg de ui, pompoen en ongepelde knoflook op de met bakpapier bekleedde bakplaat. Besprenkel de pompoen en ui vrij rijkelijk met olijfolie en kruid met peper en zout. Zet dan ongeveer een half uur in de oven, tot de pompoen zacht is.

Kook intussen de pasta in ruim water met zout. Snijd de salieblaadjes fijn, maar hou wat achter voor de garnering. Doe de salie de laatste vijf minuten bij de pompoen in de oven. Snijd de zongedroogde tomaten in stukken.

Pureer de pompoen, de ui, de salie en de inhoud van de knoflooktenen tot een gladde saus. Voeg een scheutje water toe indien nodig. Proef of de saus op smaak is, je kan eventueel nog wat zout, peper en citroensap toevoegen.

Roer de pasta, de zongedroogde tomaten en de pompoensaus door elkaar en dien op. Garneer met nog wat verse salie. Eet smakelijk!

One comment

  1. Natascha loves betacaroteen. No no, not too much. #imnotorange #youareorange #beetjekleurinjelevenbrengen #receptklinktooklekker #moetookevengezegdworden

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s