De Geneeskracht van Gember

Het is voor mijn vrienden en familie al geen geheim meer dat ik stapelgek ben op gember. Bij mijn vriend thuis ligt inmiddels zelfs standaard een klomp verse gember in de koelkast. Speciaal voor mij – hij lust geen gember.

Ik vind verse gember erg lekker als thee of door mijn eten, maar mijn liefde voor gember gaat verder dan alleen de smaak. De eigenschappen van deze wonderwortel passen heel goed bij wat mijn lichaam nodig heeft, zeker in de wintermaanden.

De Wonderlijke Gemberwortel

Waarom is gember zo goed voor je?

Verwarmend – Gember stimuleert de bloedsomloop en zorgt er op die manier voor dat je het weer warm krijgt. Als je het drinkt als een lekkere warme kop thee is het effect in mijn ervaring dubbel zo sterk. Heerlijk dus, als je het koud hebt of een beetje rillerig bent. Bovendien helpt een hogere lichaamstemperatuur bij het sneller genezen van virussen. Fijn dus, als je verkouden bent of een griepje onder de leden hebt. Ook zorgt de bloedsomloopstimulerende werking ervoor dat je meer energie krijgt en zin krijgt om dingen te doen. Dit kan helpen om de dag goed te beginnen of om makkelijker uit een dipje te komen.

Ontstekingsremmend – Gember heeft een ontzettend goede ontstekingsremmende werking, die je gelijk kunt stellen aan die van kurkuma. De genezende werking bij ontstekingen als artritis is nog omstreden; gember wordt meestal preventief gebruikt of als ondersteunend middel.

Krampstillend – Gember is een zogenaamd “antispasmodicum”. Dit houdt in dat het spanning in de spieren vermindert. Dit kan bijvoorbeeld spanning zijn in de darmen, in de baarmoeder (menstruatiekramp), in je hoofd of in je schouders. Daarom kan een kop gemberthee voordat je naar bed gaat (in combinatie met kamille) je ook helpen om in slaap te vallen en door te slapen. Ik drink zelf ook altijd gemberthee als ik ziek, gespannen of ongesteld ben om klachten te verminderen. Gember is ten alle tijden mijn redder in nood.

Digestief – Gember ondersteunt de spijsvertering. Zelf merk ik dat als ik gemberthee voor het eten drink, het mijn eetlust aanwakkert en mijn spijsvertering op gang brengt. Als ik het na het eten drink, voorkomt en vermindert het spijsverteringsproblemen en flatulentie. Ook kan het helpen bij constipatie en een opgeblazen gevoel. Als je het toevoegt aan je eten, kan je natuurlijk optimaal van deze functie gebruikmaken!

Tegen misselijkheid – Eén van de best bewezen werkingen van gember is het verminderen van misselijkheid. Dit geldt zowel voor wagenziekte, voor misselijkheid tijdens de zwangerschap als voor misselijkheid als je ziek bent.

Belangrijke overwegingen – Gember heeft een bloedverdunnend effect. Als je bloedverdunners slikt, overleg dan altijd eerst met je arts voordat je start met het gebruik van gember op een dagelijkse basis. Het kan altijd zijn dat je een allergische reactie krijgt bij het eten van gember; dit kan bij elk voedingsmiddel voorkomen. Stop daarom met het gebruik als je rare bijwerkingen krijgt. Als je twijfelt of je wel of geen gember moet gebruiken, overleg dan altijd met je huisarts.

De combinatie van de ontstekingsremmende, verwarmende en antispasmodische superkracht van gember maakt dat je in veel gevallen kan toepassen. Denk o.a. aan:

  • Vermoeidheid
  • Angst en spanning
  • Ontstekingen (ter ondersteuning)
  • Artritis (ter ondersteuning)
  • Passiviteit en lichte somberheid
  • Spannings(hoofd)pijnen
  • Spijsverteringsproblemen
  • Menstruatiepijn
  • Misselijkheid
  • Verkoudheid/griep/koorts

Toepassing gember

Ieder lichaam is anders, dus het kan dat gember voor jou een andere werking heeft dan hierboven beschreven. Ook hangt de werking af van hoeveel werkzame stoffen de gember bevat die je koopt en hoeveel en hoe vaak je de gember gebruikt. Gember kan een sterke smaak hebben, dus mijn advies zou zijn om langzaam op te bouwen van een vrij lichte naar een sterkere gemberthee. Over het algemeen geldt: Hoe sterker de thee, hoe sterker het effect. (En ik zal je een geheim vertellen: hoe langer je het drinkt, hoe lekkerder je het gaat vinden.)

Ook kan je gember gebruiken in je eten. Dan zou ik zeggen: voeg zoveel toe als je lekker vindt! 🙂

Gemberthee

Ingrediënten voor 1 liter thee

  • Twee tot acht plakjes gember, afhankelijk van hoe sterk je je thee wilt.
  • 1 liter water
  • Een thermoskan of theepot met warmhouder. Potten met ingebouwde zeefjes zijn het prettigst.
  • Eventueel andere kruiden, zoals kamille, munt, anijs of zoethout, als aanvulling. Sommige mensen drinken het graag met een schijfje citroen en een beetje agavesiroop.

Bereiding

Kook het water. Snijd de gember in kleine blokjes en doe ze in de thermoskan of theepot. Hoe kleiner je de blokjes snijdt, hoe meer werkzame stoffen (en smaak!) de gember zal afgeven. De schil mag je er gewoon aan laten zitten. Kruiden willen graag ruimte hebben in een theepot, dus grote theezeefjes of de gember los in de pot heeft de voorkeur.

Laat de gember minimaal twintig minuten met het deksel op de pot trekken. Daarna kan je het opdrinken. Geniet ervan!

Bronvermelding

CIVAS opleidingen: Kruidengeneeskunde.

Katja Swift, & Ryn Midura: Herbal Medicine for Beginners. ISBN: 978-1939754936

White, B. (2007). Ginger: An overview. American Family Physician. 1;75(11): pp 1689-1691.

CommonWealth Center for Holistic Herbalism: https://commonwealthherbs.com/ginger-herb-week/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s