Omgaan met de Coronacrisis – hoe hou je jezelf staande?

Ik denk dat iedereen er wel op zijn manier last van heeft: de Coronacrisis. Er zijn zoveel dingen in korte tijd veranderd, dat het bijna niet anders kan dan dat we door een transitieperiode gaan waarin het even lastig is om onze draai te vinden. Maar hoe vind je een nieuwe weg in deze omstandigheden? En hoe kan je goed voor jezelf zorgen? Hieronder behandel ik een paar veel voorkomende problemen waar je tegenaan kan lopen en geef ik tips wat je kan doen.

Je verveelt je

Verveling is denk ik het meest voorkomende probleem nu we allemaal thuis opgesloten zitten. Het is heel gemakkelijk om te vervallen in dagenlang gamen, televisiekijken of bankhangen. Leuk voor een tijdje, maar als je het te lang doet kan het een gevoel van leegte en somberheid veroorzaken. En als je je eenmaal zo voelt, komt er ook niets meer uit je handen. Een vicieuze cirkel waar je makkelijk in belandt, maar moeilijk weer uitkomt. Wat kan je doen?

Maak een lijstje

Simpel, maar het werkt: maak een lijstje met activiteiten die je leuk vindt om te doen. Doe deze oefening niet snel-snel, maar ga er echt even voor zitten. Denk niet alleen aan voor de hand liggende dingen zoals gamen of koffie drinken, maar ook aan dingen die je lang niet gedaan hebt. Hobby’s bijvoorbeeld, waar je al lang geen tijd en aandacht meer aan besteed hebt; projecten of dromen die al een hele tijd liggen te verstoffen; of misschien iets dat je zou willen proberen, wat kleins of wat groots. Ook onderwerpen die je interessant vindt mogen erbij. Net als mensen die je al lang niet gesproken hebt. Maak de inventarisatie zonder na te denken of het wel realistisch is en of het wel kan nu je binnen opgesloten zit. Dat komt later.

Verveling is een bron van creatieve inspiratie.

Wees creatief

Kijk de volgende dag de lijst door die je gemaakt hebt. Of misschien was je gelijk al enthousiast geworden door wat je hebt opgeschreven en voel je de neiging om meteen te beginnen. Bijna alles wat je kon doen voordat COVID-19 uitbrak, kan je nu nog steeds, alleen moet je het vaak wat aanpassen. Hier zijn wat voorbeelden:

  • Fitness kan ook thuis, met een YouTubekanaal en misschien wat kleine attributen zoals waterflesjes, gewichtjes of een dik boek. Veel oefeningen kunnen ook alleen met je lichaamsgewicht gedaan worden.
  • Ga je graag naar het museum? Veel musea bieden hun collectie nu online aan, zoals het Rijksmuseum.
  • Zwem je graag? Probeer eens het koude water van een meertje of rivier. Check even of het veilig is om daar te zwemmen, maar ik kan je garanderen dat het koude water erg verfrissend is!
  • Zingen of muziek maken met je vrienden kan natuurlijk ook via (beeld)bellen.
  • Als je van lekker uit eten gaan houdt, dan kan je nu het restaurant thuis laten komen. Veel goede (en minder goede) restaurants bezorgen nu aan huis. Een kaarsje aansteken en klaar!

De beruchte lijst met klusjes

Het is niet altijd leuk, maar het kan wel een enorm goed gevoel geven om klusjes die al lange tijd op je to-do list staan, eindelijk eens te doen.

Nudge maakte bijvoorbeeld een lijst met veelvoorkomende klusjes die je nu juist kunt doen (en die het milieu een handje helpen).

Buiten zijn

Ik ben de laatste die zegt dat je niet voorzichtig moet zijn, maar enkel binnen opgesloten zitten is voor niemand gezond. Zorg dus dat je regelmatig buiten komt. Een tip om dit makkelijk te verwezenlijken is om een tuintje te beginnen. Dit kan een bloementuin zijn, een moestuin, een kruidentuin, een bij- of vlindervriendelijke tuin, een balkontuin of zelfs een raamtuin (of kiemen!).

Wordt niet boos op jezelf

Last but not least, het is belangrijk om niet te streng tegen jezelf te zijn. Als je merkt dat er even niets uit je handen komt, is dat niet erg. Probeer te focussen op de dingen die wel lukken om een positieve lijn te creëren.

Je voelt je eenzaam

Het is heel menselijk dat je je eenzaam voelt. Als mensen hebben wij een aangeboren behoefte aan contact met andere mensen, dus ik geloof dat het niet anders kan dan dat er soms een gevoel van leegte ontstaat een crisis als deze. Er is dus niets om je voor te schamen als je je eenzaam voelt, zelfs niet als je wel een partner of gezin hebt. Ook dan kan je je eenzaam voelen. Eenzaamheid heeft vele vormen, de één is niet minder dan de ander.

Wij als mensen hebben een aangeboren behoefte aan contact met anderen. Natuurlijk zorgt isolatie voor een gevoel van eenzaamheid en leegte.

Erken de eenzame gevoelens

Het eerste wast een gevoel als eenzaamheid graag van je wil, is dat je erkent dat het er is. Als je een gevoel erkent, heeft het minder macht over je en kan je leren om er op een constructieve manier mee om te gaan. Lees ook vooral is mijn eerdere blog over eenzaamheid, waarin ik dit proces uitgebreider beschrijf. Misschien ervaar je ook herkenning in mijn gevoelens, dat zou ik fijn vinden. Ik wil graag dat je weet dat je niet de enige bent.

Wat zou je willen?

Ik denk dat het helpt om te inventariseren waar je het meest naar verlangt. Is het vooral fysiek contact, oftewel, heb je zogenoemd “huidhonger”? Of is het een praatje maken met iemand? Misschien heb je juist behoefte om je gevoelens te delen met iemand of om er weer eens uit te gaan. Wat je behoefte ook is, helderheid hierover helpt je om oplossingen te gaan vinden die bij jou passen.

Zoek naar mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden

Hulp vragen is vaak één van de moeilijkste dingen die er is. Maar als je behoefte hebt aan contact, probeer dan toch je sociale netwerk aan te spreken. Ga praten op anderhalve meter afstand, ga beeldbellen of telefoneren. Bedenk vooral dat andere mensen waarschijnlijk net zo eenzaam zijn als jij. En als je gezondheid en die van de ander het toelaten, zoek één iemand uit die je kan aanraken. Knuffelen, elkaars hand vasthouden of een arm om iemand heen slaan werkt helend en is van niet te onderschatten waarde. Probeer er dus om te vragen, hoe moeilijk het ook is.

Vul je tijd alleen prettig in

Alleen zijn is een kunst die lastig te beheersen is. Twee jaar geleden vormde ik mijn dagen alleen vaak om tot een soort meditatieve dagen, waarin ik er bewust voor koos om het alleen zijn te ervaren en dingen te doen die écht goed waren voor mij. Je kan mijn ervaringen teruglezen in de blog “Solitude on Sunday” en “Solitude on Sunday 2“. Zorg dus goed voor jezelf, en probeer dingen te doen die je voldoening geven.

Je bent bang of in paniek

Het is logisch dat je bang bent als er zo iets ingrijpends plaatsvindt als een pandemie. Maar leven vanuit angst is ook beperkend en frustrerend.

Deel je gevoelens met anderen

Het praten over je angsten en samen nadenken over in hoeverre deze realistisch zijn, kan al verlichting geven. Anderen kunnen je helpen relativeren en je steunen als je het moeilijk hebt.

Ik ben angstig, maar desondanks…

Het is belangrijk om te beseffen dat je angst je niet hoeft te verlammen. Het is een gevoel dat mag komen en gaan, met bijbehorende gedachten die mogen komen en gaan. Het kan helpen om te bedenken wat je ondanks je angst wél kan en wil doen. Zo kan je het bovenstaande zinnetje bijvoorbeeld aanvullen tot: “Ik ben angstig, maar desondanks kan ik een wandeling maken in het park” of “Ik ben angstig, maar desondanks kan ik dankbaar zijn voor alles wat ik heb.” Dit soort dingen opschrijven of tegen jezelf zeggen kan je zelfvertrouwen geven en je angst een beetje “positiveren”.

Angst is een goede bediende, maar een slechte meester.

Bedank je angst

Ten slotte kan het helpen om je angst te bedanken. Angst is een behulpzame emotie die er is om je te beschermen tegen dingen die jou kunnen schaden. Het is dan ook fijn dat die angst er is, anders zou je misschien ziek worden! Alleen als angst gaat angst gaat overheersen, kan je er last van krijgen. Het welbekende gezegde: “Angst is een slechte raadgever”, is hier erg toepasselijk. Beslissingen die je vanuit angst neemt zijn vaak niet de beslissingen die je vanuit je hart zou willen maken. Je angst bedanken schept behalve dankbaarheid ook een soort afstand, die helpend is om ruimte te maken voor je innerlijke stem.

Je structuur valt weg

Structuur is heel fijn en praktisch en helpend… tot het wegvalt. Wat dan? Hoe ga je verder als er opeens geen uren meer zijn die je op kantoor doorbrengt? Er geen school meer is om je kinderen naartoe te brengen? Geen sportclub meer om naartoe te gaan? Het is heel logisch dat je voor de vraag komt te staan hoe je zonder al die structuur op de been blijft.

Koester de structuur die je kan behouden

Er is altijd een deel van je structuur die je kan behouden. Denk aan je slaap- en eetritme, de tijden voor werken en rusten en de huishouddag. Probeer deze nu extra te behouden. Dit klinkt natuurlijk niet heel aantrekkelijk, aangezien uitslapen of even de afwas doen tijdens werktijd heel aantrekkelijk kan klinken. Maar juist vanuit deze structuren kan je aan een nieuwe structuur bouwen die je helpt de coronatijd goed door te komen. Al je structuren laten varen is voor een week niet erg, maar kan er op de langere termijn toe leiden dat je slechter gaat slapen, minder goed voor jezelf gaat zorgen en je minder goed in je vel gaat voelen.

Zie de coronatijd als een tijd om te ontdekken wat nu écht bij jou past.

Bouw een nieuwe structuur

Zie het als een uitdaging: de coronatijd als een tijd om te kijken wat nu écht bij jou past. Misschien vindt je het fijn om ’s morgens wat eerder te beginnen, of juist wat later. Misschien merk je dat je graag beweegt op een bepaald moment van de dag, of dat langer dan twee uur achter elkaar werken niet prettig meer is. Misschien heb je wel een aparte werkruimte nodig, of wil je meer aandacht hebben voor je kinderen. Je mag gaan ontdekken wat wel bij je past en hoe je dat kan inbouwen in je dag. Zo kan je een nieuwe structuur voor jezelf opzetten die hopelijk nóg fijner is dan voorheen. Het duurt altijd even voordat een nieuwe structuur ingesleten is, dus wordt vooral ook niet boos op jezelf als het in eerste instantie niet lukt. Zoiets vergt tijd.

Je krijgt te weinig beweging

Tja, en dan zijn er nog de sportclubs en -scholen die nu gesloten zijn. Je hoeft niet meer naar je werk of je vriend te fietsen en wandelen door de stad is ook niet erg handig. Het is belangrijk om in beweging te blijven, want beweging houdt het lichaam gezond en een gezond lichaam krijgt minder (snel) last van corona.

Zoek alternatieven

Als je gewend bent om sport te doen in een fitnesszaal of in groepsverband, is het nu wel even slikken. Ten eerste is het een goed idee om mild naar jezelf te zijn als het even niet lukt om genoeg te bewegen. Het is niet gek dat je hier moeite mee hebt: alles staat even op z’n kop. Geef jezelf de tijd en zoek naar alternatieven die bij je passen, zoals wandelen, fietsen, hardlopen, mountainbiken, boksen met een boksbal, fitnessoefeningen thuis, yoga en wildzwemmen. YouTube is een bron van inspiratie als je naar mogelijkheden zoekt om weer te gaan bewegen.

Vind beweging in je dagelijkse acitiviteiten

Het klinkt misschien alsof het niet van waarde is, maar activiteiten als tuinieren, klussen en schoonmaken zijn ook manieren om lichaamsbeweging te krijgen. Ook vaker de trap nemen in huis en de fiets als vervoersmiddel gebruiken, ook op iets langere afstanden, is een prachtige manier om aan je lichaamsbeweging te komen.

Je hebt last van paranoia

Als de wereld zo op z’n kop staat en er ingrijpende maatregelen worden genomen, kan het verleidelijk zijn om te gaan denken dat de regering slechte intenties heeft. Een complottheorie kan heel aannemelijk klinken en ook een manier zijn om voor je gevoel meer grip op de situatie te krijgen. Het is daarom niet raar om wantrouwend te worden. Echter is dat wantrouwen vaak niet helpend, aangezien het je boos, angstig of verbitterd maakt.

Kijk waar je wél invloed op hebt

Een andere manier om die controle wat meer te voelen is om te kijken waar je wel invloed op hebt: je eigen gedrag, je gedachten en je gevoelens. Je kan zelf kiezen hoe je je leven inricht en hoe je tegen dingen aankijkt. Je kan bijvoorbeeld wel je buurvrouw helpen met haar boodschappen, je ouders steunen bij hun eenzaamheid en een wandeling maken in de zon. Door deze dingen te doen, neem je de controle over je eigen leven terug en heb je hopelijk het wantrouwen minder nodig.

Ik hoop dat jullie iets met deze tips kunnen en dat jullie allemaal de coronacrisis gezond, liefdevol en gelukkig kunnen doorstaan.

2 gedachten over “Omgaan met de Coronacrisis – hoe hou je jezelf staande?

  1. Fijn om te lezen! En een lange post, dus al weer een activiteit op zich 😉
    Wat mij hielp om mezelf uit een dipje te werken, een paar weken geleden, was elke dag een to-do lijstje te hebben. Geen grote dingen, maar klusjes als de was, dat ene mailtje sturen, een brief schrijven naar een vriend, etc. Ik zorgde dat ik elke dag een beetje deed, maar niet te veel, zodat ik ook voor de volgende dag gelijk een lijstje kon maken. Ik denk dat ik een uur aan ‘taakjes’ per dag had. Zo kreeg ik inzichtelijk dat ik eigenlijk veel nuttige dingen deed (die voor een deel ook best leuk waren) en het beste was dat ik alles mocht afvinken én aan het eind van de dag een sticker kon plakken omdat ik de hele lijst had afgewerkt =)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s