50 manieren om op een natuurlijke manier te bewegen

Ik ben recent erg geïnspireerd geraakt door de mensen uit de blauwe zones, de zogenaamde blue zones. Misschien hebben jullie er wel van gehoord. Dit zijn bepaalde gebieden op aarde waar de mensen gemiddeld veel ouder worden dan op alle andere plekken op de wereld. Zo valt bijvoorbeeld het Japanse eiland Okinawa hieronder, als ook het Italiaanse Sardinië. Hieronder zie je een afbeelding van de pijlers van de levensstijl die de mensen in de blauwe zones met elkaar gemeen hadden:

Nieuwe Gezondheid - Blue Zones
Blue Zones, https://www.bluezones.com/

Zoals jullie kunnen zien, is natuurlijke beweging een belangrijke factor om op een gezonde manier een hoge leeftijd te bereiken. De mensen daar bewegen veel, bijvoorbeeld door een levensstijl die traditioneel is en gericht op buiten zijn, of om dat ze de gewoonte hebben om veel te wandelen, te fietsen of paard te rijden. Beweging is daar een onlosmakelijk deel van het leven. Zo zijn veel Sardiniërs herders en maken de mensen in Loma Linda, Californië, elk weekend lange wandelingen in de natuur.

Maar hoe integreer je natuurlijke beweging in je dagelijks leven in de huidige moderne wereld buiten de blauwe zones? De manier waarop de mensen in de blauwe zones leven is voor de meeste van ons niet haalbaar, omdat we een modern leven leiden. Ik heb het hele internet afgezocht om tips te vinden hoe we natuurlijke beweging meer kunnen integreren in ons dagelijks leven, maar er blijkt niets over te vinden! Dus toen ben ik zelf maar gaan schrijven voor jullie. Ik denk dat het zeker mogelijk is om hier en daar meer natuurlijke beweging in ons leven te brengen, en dat veel kleine stapjes een groot verschil kunnen maken. Ik heb hieronder een paar tips verzameld om natuurlijke beweging te integreren in je dagelijks leven.

Keuken

  • Klop slagroom of eiwitten op met de hand;
  • Kneed zelf brood- en taartdeeg;
  • Gebruik een vijzel om kruiden fijn te maken;
  • De ouderwetse stamper is heel goed voor je spieren;
  • Kook zoveel mogelijk zelf;
  • Kijk waar je elektrische apparatuur voor handmatige kan vervangen (citruspers, mixer, keukenmachine, blender etc.);

Vervoer

  • Neem voor afstanden onder de tien kilometer de fiets;
  • Loop naar stations en bushaltes;
  • Loop korte afstanden in plaats van de bus te nemen;
  • Maak er een gewoonte van om een bushalte eerder uit te stappen;
  • Als je met de auto gaat, parkeer hem dan ver weg;
  • Of neem een elektrische fiets (indien voorhanden) voor afstanden tot 20 kilometer;

Boodschappen

  • Doe je boodschappen op de fiets;
  • Gebruik waar mogelijk een mandje (zonder wieltjes);
  • Draag je boodschappen naar de uitgang (in plaats van in een wagentje);

Huis

  • Doe de afwas met de hand;
  • Gebruik je trap zoveel mogelijk;
  • Houd kamerplanten;
  • Klus waar mogelijk zelf;
  • Gebruik zoveel mogelijk handmatig gereedschap in plaats van elektrisch (schroevendraaier, zaag, etc.);
  • Repareer je fiets zelf;
  • Gebruik geen afstandsbediening voor je tv, maar gebruik de knoppen op de tv. Hetzelfde kan je doen met andere afstandsbedieningen;
  • Creëer een plek om op de grond te zitten, door een dik tapijt of kussens neer te leggen;

Werk

  • Neem de trap in plaats van de lift;
  • Ga tussen de middag wandelen;
  • Loop voor elk kopje koffie of thee naar de automaat of keuken;
  • Geef presentaties staand;
  • Fiets zo mogelijk naar je werk, kan dat niet, fiets dan naar een station of carpoolplek;
  • Kijk of er een mogelijkheid is voor een staande werkplek;
  • Plan ook eens een wandeloverleg;
  • Loop naar je collega’s toe om te overleggen in plaats van te mailen;
  • Doe yoga- of stretchoefeningen tussen je werkzaamheden door;

Tuin

  • Begin een tuin! Op je balkon, in je achter- of voortuin of in een volkstuin;
  • Groei kruiden, fruit en/of groente in je tuintje, of nog spannender: eetbare bloemen!
  • Gebruik een handmaaier in plaats van een elektrische;
  • Spit, schep, graaf, wied: al het werk in de tuin is enorm goed voor je!
  • Van sjouwen met zakken potgrond, planten en plantenpotten wordt je heel sterk;
  • Gebruik een gieter voor kleine stukken tuin;

Vrije tijd

  • Maak eens per dag een (korte) wandeling, bijvoorbeeld naar de supermarkt, met de hond, ’s ochtends als je opstaat of ’s avonds na het eten;
  • Ga ook eens wandelen met de hond van iemand anders, of overweeg er een te nemen. Als je er al één hebt: wandel er vaker en langer mee;
  • Verken de buurt op de fiets of lopend: je komt mooie plekken tegen!
  • Dans!
  • Ga tijdens afspraken met vriend(inn)en ook een stukje lopen of fietsen;
  • Ga in de zomer lekker zwemmen;
  • En lekker schaatsen, sneeuwballen gooien of sleeën in de winter;
  • Leg een yogamatje, wat gewichten of je (hard)loopschoenen in het zicht zodat je uitgenodigd wordt om te bewegen;
  • Ga de natuur in;
  • Speel spellen waarbij je van nature beweegt, zoals badminton en tafeltennis.
  • Verken nieuwe plekken te voet;
  • Lees boeken staand;
  • Speel buiten met je kinderen;
  • en spendeer zoveel mogelijk tijd in de open lucht.

Laten jullie me weten welke tips jullie gaan proberen? Veel beweegplezier!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s